ACT Coaching

ACT (Acceptance and Commitment Therapy)

ACTHeb jij wel eens last van onzekerheid of irrationele angsten die je er van weerhouden het leven te leven zoals je dat eigenlijk het liefst zou willen? Ben je weleens bang door anderen veroordeeld te worden, bang om te falen of bang om te zeggen wat je werkelijk denkt omdat je niemand willen kwetsen? Veel mensen zullen zich hierin (deels) herkennen. Maar deze “gevaren” zijn niet echt, het zijn illusies en we maken op die wijze onze eigen gevangenis.

 

ACT  is een nieuwe vorm van gedragstherapie. Het bestaat uit twee kernonderdelen: Acceptance & Commitment.

 

Acceptance

Bij het Acceptance‐onderdeel leer je op een slimmere manier om te gaan met persoonlijke obstakels. Je leert ruimte te maken voor vervelende emoties, afstand te nemen van moeilijke gedachten en op een andere manier naar jezelf kijken. Tenslotte leer je je aandacht te richten op het hier en nu. Met deze vaardigheden zul je merken dat je niet meer zo snel vastloopt in je obstakels. Want altijd gelukkig willen zijn, dat werkt helaas niet. Sterker nog, emoties horen veranderlijk te zijn, anders merk je niets. Uit recent onderzoek blijkt dat wie zijn “negatieve” emoties niet wegduwt, maar accepteert, zich mentaal beter voelt en minder stress, angst en depressieve gevoelens kent. ACT gaat je daarbij helpen. 

 

Ik dacht altijd dat mijn brein het geweldigste orgaan van mijn hele lichaam was. Totdat het tot mij doordrong wie mij influisterde dat dit zo was.

 

-Emo Philips

 

 

Commitment

Het Commitment‐onderdeel richt zich op het weer opnieuw gaan investeren in jezelf. Je begint met stilstaan bij wat jij echt belangrijk vindt in het leven. Je gaat concreet investeren in de dingen die er echt toe doen. Deze twee kernonderdelen samen zorgen ervoor dat je persoonlijke veerkracht ontwikkelt. Je laat je niet langer tegen houden door obstakels en gaat die dingen doen die jij belangrijk vindt!

 

ACT lijkt voorbestemd om het beroep coaching te transformeren. De science-based principes van ACT zijn gebaseerd op de psychologie van normale mensen en gaan perfect samen met de structuur en het doel van coaching.

 

-Steven C. Hayes (grondlegger van ACT)

 

 

Hierna volgt een kort overzicht van de verschillende ACT‐onderdelen.

 

ACT HexaflexAcceptance: Omgaan met obstakels.

  • Acceptatie: Ruimte maken voor vervelende gevoelens
  • Defusie: Afstand nemen van moeilijke gedachten
  • Zelf: Op een andere manier naar jezelf kijken
  • Hier en nu: Aandacht leren richten op het Nu

Commitment: Investeren in jezelf.

  • Waarden: Stilstaan bij wat jij echt belangrijk vindt
  • Toegewijde actie: Investeren in de dingen die jij belangrijk vindt 

Resultaat

Psychologische flexibiliteit door het vermogen om mee te buigen met de obstakels, zodat je kunt blijven investeren in de dingen die jij belangrijk vindt.

 

In onderstaande video leg ik ACT kort uit.

 

Werkt ACT?

 

ACT is een bewezen effectieve therapie voor verschillende problemen, waaronder angst, depressie en lichamelijke ongemakken. En het is niet alleen bruikbaar als je problemen hebt, je kunt het ook gebruiken om de kwaliteit van leven te verhogen en je persoonlijke veerkracht te vergroten.

 

ACT QuotesMeer weten over ACT?

 

Meer weten over de mogelijkheden van ACT voor jou? Bel voor een vrijblijvende afspraak op 06 2241 7226 of mail naar Rijk Binnekamp Training & Coaching.

Comments are closed.