Mens sana in corpore sano

Slimmer door dagelijks te bewegen!

Een gezonde geest in een gezond lichaam is iets waar we allemaal baat bij hebben. Dat geldt zowel voor het individu, bedrijfsleven als samenleving in het geheel. Eén van de factoren die bijdraagt aan een gezond lichaam en een gezonde geest is te voldoen aan de bewegingsnorm, ook bekend als ”Nederlandse” Norm Gezond Bewegen (NNGB). Om een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid te behouden is het gewenst tenminste 150 minuten per week, verspreid over meerdere dagen,  matig intensieve lichaamsbeweging te hebben. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is het gewenste aantal minuten per dag zelfs 60.

Die matig intensieve lichaamsbeweging heeft, naast een positieve invloed op onze hart en bloedvaten, ook een positieve invloed op de werking van ons brein. In onderstaand college gaat hoogleraar Klinische Neuropsychologie prof. dr. Erik Scherder daar dieper op in.

 

Verbeteren cognitieve functies

M.n. de doorbloeding van ons brein wordt beter wanneer we aan de bewegingsnorm voldoen. En dat is in onze hersenen vooral te merken in de frontale lob, het gebied van onze cognitieve functies. Onder de cognitieve functies worden alle processen verstaan die betrokken zijn bij het opnemen en verwerken van informatie. We hebben het dan over intelligentie, geheugen, aandacht en concentratie, snelheid van informatieverwerking, planningsvaardigheden, sociale cognitie, taal en probleemoplossend vermogen. En al deze cognitieve functies worden sterk verbeterd wanneer we ons aan de bewegingsnorm houden.

Mensen worden eenvoudigweg slimmer door dagelijks te bewegen. Stel je eens voor wat dat betekent voor het bedrijfsleven?

 

We worden steeds dommer!

Zorgelijk is dat slechts 40% van de volwassenen voldoet aan de NNGB. Nog zorgelijker is dat dit percentage aan het afnemen is. In plaats van problemen te lijf te gaan door meer te bewegen zien we het omgekeerde gebeuren. We gaan problemen te lijf door lunchpauzes over te slaan, door langer te vergaderen, door over te werken en de pizza-koerier om 1800 uur te bestellen zodat we nog een paar uurtjes kunnen doorpakken. En als we dan om 2200 uur thuiskomen is de puf er wel uit, dus nog een uurtje sporten zit er dan niet meer in. We doen precies het verkeerde. Door te weinig beweging nemen onze cognitieve functies af. Met andere woorden, we worden steeds dommer!

En dan denken we bij onszelf ”dat sporten doen we wel in het weekend”. Voor de creatieve rekenaars onder ons het volgende. Op zaterdag of zondag om 09.00 uur naar het hockey- of voetbalveld rijden en daar, afhankelijk van de lichamelijke conditie, 1 of 2 helften spelen, je vervolgens vol overgave op de derde helft storten en gelaafd door bier en bitterballen om 13.00 uur weer thuis te komen, is geen 4 uur sporten. Je hebt helaas daarmee niet ”ruimschoots” voldaan aan de bewegingsnorm. En het wordt helemaal wrang als de spierpijn van dit soort exercities ons ten minste tot het volgende weekend van enige beweging afhoudt.

 

De beweegrichtlijnen voor volwassenen

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen is als volgt:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • En: voorkom veel stilzitten.

 

Kies de weg van de meeste weerstand

bewegenJe kunt op ieder moment starten met goede voornemens. Een goed voornemen is ”kies de weg van de meeste weerstand”. Neem de trap i.p.v. de lift, pak de fiets i.p.v. de auto, stap eens een halte eerder uit en loop het laatste stuk naar kantoor. Je winst: een paar kilo minder aan lichaamsgewicht, een gezonder lichaam en een scherpere geest.

 

 

Deze column verscheen eerder op Managementsite

About Rijk Binnekamp Training & Coaching

Ervaren personal-, teamcoach / -trainer, management- en organisatieadviseur met een focus op leiderschap en een bijzondere belangstelling voor de menskant van organisaties. Bel voor een vrijblijvende afspraak: 0522 230 801 / 06 2241 7226.

Voel je vrij te reageren op deze column