Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Bezint eer ge begint….

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), ook wel duurzaam ondernemen, staat volop in de belangstelling. Steeds meer consumenten en klanten van bedrijven vragen om duurzame producten of diensten. Maar ook wanneer je bijvoorbeeld als ondernemer of onderneming voor de overheid wil werken moet je aantonen dat je duurzaam en maatschappelijk verantwoord bezig bent.

Maatschappelijk verantwoord ondernemenMaar wat houdt maatschappelijk verantwoord ondernemen nou precies in en wat betekent het voor een onderneming?

 

3 P’s

Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat het om de balans tussen de 3 p’s: people, planet, profit. De bedrijfsvoering dient rekening te houden met de effecten op medewerkers, milieu en maatschappij.

Van multinational tot ZZP’er, niemand kan nog zonder duurzaam ondernemen. Er zijn inmiddels OESO-richtlijnen voor multinationale ondernemingen. ISO-26000 richtlijnen met praktische adviezen voor bedrijven, overheden, maatschappelijke organisaties en vakbonden. MVO-Nederland heeft een heus stappenplan ontwikkeld voor ondernemers die aan de slag willen met MVO. De overheid heeft een brochure uitgebracht, “eerlijk zakendoen, zonder corruptie”. Special voor ondernemers die in het buitenland aan de slag willen. En deze lijst met initiatieven, regels, richtlijnen, brochures en wegwijzers is nog veel langer.

 

Geen kunstje

Waar het volgens mij een beetje knelt is dat het op een kunstje begint te lijken. We zetten regels op papier. Vinken vervolgens een lijstje af en stellen vast dat het maatschappelijk verantwoord, dan wel duurzaam was. Het probleem echter met regels en lijstjes is dat we gemakkelijk iets over het hoofd kunnen zien. Of dat we de regels en richtlijnen iets te gemakkelijk in ons eigen voordeel interpreteren. En dan kun je als onderneming al snel uit de bocht vliegen.

Want hoe maatschappelijk verantwoord is het om als:
  • supermarktketen je vakkenvullers geen vast contract aan te bieden. Ze te ontslaan omdat de jongere vakkenvullers goedkoper zijn? De plofkip in het vleesvak?
  • plaatselijke fietsenmaker, onder het mom van MVO de vervuilende twee-tact scooter uit het assortiment te halen. Je vervolgens elke decembermaand in de vuurwerkverkoop te storten?
  • je als “groen” autoverhuurbedrijf presenteren en, vanuit kostenbesparing, de roetfilters van je dieselauto’s massaal te laten verwijderen.
  • financiële sector bedenkelijk financiële producten aan de man te brengen?
  • overheid een verwijderingsbijdrage op elektronische apparatuur in te voeren. Vervolgens niet weten te voorkomen dat ons elektronisch afval massaal in derde wereldlanden gedumpt wordt?
  • vrachtwagenbouwer je medewerkers in montagehallen laten werken waar in de zomermaanden de temperatuur tot 50° Celsius oploopt?

We moeten oppassen maatschappelijk verantwoord ondernemen vanuit een te negatief perspectief te beschouwen als:

  • het is nu eenmaal nodig;
  • anders komen we niet meer aan de bak als onderneming;
  • de klimaatverandering;
  • schaarste van grondstoffen;
  • het uiteenvallen van sociale cohesie en wantrouwen van autoriteiten en politieke organisaties.

Want wat kan ik daar nu in mijn eentje of als onderneming aan doen? Je krijgt er kortom geen energie van want het voelt als een moeten.

 

Attitude

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is iets anders dan het aflopen en afvinken van lijstjes. Het dient een attitude te zijn. Een attitude die als individu vanuit je diepste zelf, en als onderneming vanuit de kern, gericht moet zijn de zaken excellent te doen. Excellent met voortdurende inachtneming van people, planet en profit. Je gaat duurzaam ondernemen door met een positieve en creatieve blik naar bedrijfsprocessen te kijken. Door binnen organisaties en teams samen te brainstormen in een veilige omgeving. Vanuit de diverse achtergronden nieuwe en frisse initiatieven te bedenken. Het gaat dan niet alleen om nieuwe producten maar ook zaken zoals:

  • slimme procesveranderingen;
  • andere business modellen;
  • een nieuwe andere kijk op grondstoffen en recycling;
  • andere organisatievormen en werkmethoden;
  • innovatieve samenwerking;
  • andere marketing en communicatie;
  • een onconventionele HR-strategie.

 

Maatschappelijk verantwoord ondernemenOut-of-the-box denken

Dat out-of-the-box denken vraagt moed van het  individu. Het floreert wanneer er binnen een team of organisatie een veilige context geschapen kan worden. Waarin nieuwe en innovatieve ideeën ruimte krijgen.

Uiteindelijk moet je zorgen dat duurzaamheid zich in het DNA- van de organisatie bevindt. Op die manier zorgt het voor people, planet en profit vanuit duurzame productieketens. Dat betekent voor ondernemingen een cultuurverandering. En een cultuurverandering voltrekt zich niet op papier. Ze krijgt vorm door mensen.

 

Deze column verscheen eerder op Managementsite

About Rijk Binnekamp Training & Coaching

Ervaren personal-, teamcoach / -trainer, management- en organisatieadviseur met een focus op leiderschap en een bijzondere belangstelling voor de menskant van organisaties. Bel voor een vrijblijvende afspraak: 0522 230 801 / 06 2241 7226.

Voel je vrij te reageren op deze column