Vertrouwen, lekker belangrijk!

VertrouwenVertrouwen

Over vertrouwen is veel te doen. Hele boeken worden er inmiddels over geschreven. Zelf heb ik met veel plezier o.a.  ”De snelheid van vertrouwen” en ”Slim vertrouwen” van Stephen M.R. Covey gelezen.

Nu zou je kunnen denken, vertrouwen, nou en? Het is niet veel meer dan een deugd, lekker belangrijk. Covey maakt echter in zijn boeken duidelijk dat vertrouwen een concreet en meetbaar fenomeen is en een economische factor van belang! Zijn formule is gebaseerd op het inzicht dat het altijd gevolgen heeft voor twee factoren, namelijk snelheid en kosten.

Wanneer vertrouwen afneemt, neemt ook de snelheid af en stijgen de kosten. Wanneer het toeneemt, neemt ook de snelheid toe en dalen de kosten. Zo simpel en voorspelbaar is het.

 

Enkele voorbeelden om het duidelijker te maken

Overnames en fusies van bedrijven zijn in de regel operaties die vele maanden in beslag nemen. Vanwege het gebrek aan vertrouwen is er een leger aan accountants, toezichthouders en juristen nodig die alle mogelijke informatie moeten controleren en goedkeuren. Het is duidelijk dat dit de snelheid doet afnemen en kosten doet stijgen.

 

Het kan ook anders

Warren Buffet, ceo van Birkshire Hathaway deed een overname van McClane Distribution (beurswaarde 23 miljoen dollar), een onderdeel van Wal-Mart. Beide partijen hadden een groot vertrouwen in elkaar. De deal werd na een twee uur durende bijeenkomst met een handdruk gesloten. De daadwerkelijke overname was binnen één maand voltooid.¹

 

Nog een kleinschalig voorbeeld

”Jim” een straatverkoper in New York verkocht koffie en donuts aan passanten die op weg waren naar hun  kantoor. Rond ontbijt- en lunchtijd had Jim altijd lange rijen wachtenden. Het viel hem op dat klanten zich lieten ontmoedigen door de lange wachtrijen en ergens anders koffie gingen halen. Het was hem duidelijk dat zijn grootste probleem de tijd was die hij nodig had om af te rekenen. Uiteindelijk koos Jim er voor een mandje met wisselgeld neer te zetten en de klanten zelf te laten afrekenen.

vertrouwenNu zou je kunnen denken dat klanten expres verkeerd zouden afrekenen of extra wisselgeld uit het mandje haalden. Het omgekeerde bleek echter het geval te zijn. Vrijwel alle klanten waren eerlijk en vaak gaven ze extra fooi omdat de klanten het prettig vonden dat Jim ze zo vertrouwde. Door op deze manier het vertrouwen te vergroten kon Jim zijn omzet verdubbelen zonder extra kosten te maken².

 

Een eigen ervaring

Onlangs zocht ik een set winterbanden inclusief velgen. Op marktplaats kwam ik een fraaie set velgen met vrijwel nieuwe banden tegen. Na het uitbrengen van een bod was er snel een akkoord reactie van de verkoper. Op mijn vraag of ik ze de volgende dag rond 1300 uur kon komen halen, omdat ik dan toevallig in de buurt was, was zijn reactie via de telefoon, ”geen probleem, als ik er niet ben dan zet ik de velgen, uit zicht, naast de garage. Gooi de enveloppe met geld (300 euro!) maar in de brievenbus.” Het zal duidelijk zijn dat dankzij het vertrouwen van de verkoper voor mij de snelheid toe nam en de kosten daalden.

 

vertrouwenHet vertrouwen dat ik kreeg van een mij niet bekende verkoper gaf een ongelooflijk goed gevoel. En iedereen die wel eens onvoorwaardelijk vertrouwen heeft gekregen van iemand anders zal dat gevoel herkennen. En misschien wel het allermooiste hiervan is het besef dat we hetzelfde voor anderen kunnen doen. Dat is niet per se gemakkelijk, want er is een zekere dosis moed voor nodig, om onvoorwaardelijk vertrouwen te geven aan anderen. Daarom kun je je deze eigenschap alleen eigen maken op basis van principes van persoonlijk leiderschap. En voor persoonlijk leiderschap zijn visie, initiatief, overtuiging, sturing, wijsheid en kracht nodig.

Stel jezelf eens de vraag, hoe staat het met mijn bereidheid tot het geven van vertrouwen?

 

vertrouwen

vertrouwen

¹ De snelheid van vertrouwen, Stephen M.R. Covey, pag. 26
² De snelheid van vertrouwen, Stephen M.R. Covey, pag. 27

About Rijk Binnekamp Training & Coaching

Ervaren personal-, teamcoach / -trainer, management- en organisatieadviseur met een focus op leiderschap en een bijzondere belangstelling voor de menskant van organisaties. Bel voor een vrijblijvende afspraak: 0522 230 801 / 06 2241 7226.

Voel je vrij te reageren op deze column